tisdag 14 augusti 2012

Vad gör man på vänortsbesök

Vad gjorde vi i Malbork?

Här kommer en snabb sammanfattning och några bilder.

Vi lämnade Sverige via Karlskrona på torsdagskvällen, jag hade glömt mitt pass och var lite skärrad för det men det gick bra ändå. Efter tolv timmars resa på havet kom vi i land i Gdynia på fredag morgon. Där mötte våra polska vänner oss och lotsade oss till Gdansk som de både visade och berättade om.

Det var väldigt vackert i Gdansk, framförallt är jag svag för rödbränt tegel och gröna fönster. Det var stort när jag plötsligt stod utanför Lech Walesas kontor. En trevlig idé mitt i centrum var "Bookcrossing". En slags stor apparat där man kunde lämna en bok och ta en annan med sig.

Delegaterna från den franska vänorten anslöt i Gdansk och vi åt lunch ihop. "Dumplings" åt vi en hel del av...

Sen bar det av med bil mot vår vänort Malbork, efter ett par timmars bilåkande var vi framme vid hotellet i centrala Malbork. Det blev snabbt ombyte för att gå på officiell middag med samtliga vänortsdelegationer och ledningen för Malbork. Vi åt middag inne i deras berömda och fantastiska borg. När det är officiell middag ska man hålla tal och överlämna gåvor till borgmästaren.

Vår gåva var ett kakfat i två våningar av återvunna tallrikar designat av Camilla Nilsson med fina chokladpraliner från Ritz. Jag uppmanade borgmästaren att överlämna kakfatet inklusive praliner till ett äldreboende. Men jag vet inte hur det blir med det.

Efter middagen tog vi oss till en lokal pub där vi träffade "vänner" från Malbork innan det var dags att gå tillbaka till hotellet och sova.

På lördagen var det tidig väckning för besök och guidning på borgen. Sen åkte vi, tillsammans med alla övriga delegationer, buss för att få se tre nya utvecklingsprojekt. Det första besöket gick till en dinosauriepark med karuseller, djur, film, caféer och förstås dinosaurier.

Intill dinoparken låg en helt ny stadio med flera fotbollsplaner i naturgräs och konstgräs, läktare och träningsområden för friidrott. Båda dessa nya anläggningar låg mitt i ett bostadsområde där det tidigare var skog. Jag frågade om inte grannarna hade synpunkter på att deras rekreationsområde nu blev parkeringar, vrålande dinosaurier och fotbollsvrål. Vår värd skrattade och sa, jovisst har de klagat mycket.

Det tredje besöket gick till en helt ny gästhamn som till 80% var finansierat av internationella projektmedel.

Vi var mycket imponerade av dessa tre nya investeringar och anläggningar.

Därefter åkte vi till en nybyggd skola som ska öppnas i september. Rektorn för skolan var så stolt över det här bygget så att hon nästan hade tårar i ögonen när hon visade oss runt. Det var nytt och fräscht och modernt men inte så uppseendeväckande så att jag blev imponerad. Inte förrän vi åkte förbi den gamla skolan som ska ersättas, det var mer eller mindre ett rivningsobjekt. Vår värd berättade att så ser många skolor ut. Och då förstod jag stoltheten och glädjen att få vara med och arbeta på en helt ny skola.

Det var ett innehållsrikt program för oss i Malbork och efter de här besöken körde bussen oss till ett vackert och nyrenoverat hus som ska bli deras kulturcentrum. Även denna byggnad renoverades med internationella projektmedel. Alla Malborks vänorter visades upp i denna utställningslokal. Även Sölvesborg förstås. Det blev nya officella tal från delegationerna och tidningar och TV var där för att dokumentera invigningen av denna vänortsutställning.

Efter detta besök blev det äntligen lunch. Dumplings. Och en rödbetssoppa som var en spännande bekantskap men inte så god...

Efter lunchen (som var sent på eftermiddagen) fick vi en halvtimme på oss för att byta kläder innan vi skulle inställa oss på torget vid den stora scenen.

Där fick borgmästaren ta emot en "plaque of honour" från en av Europarådets ledamöter, bland annat för att Malbork arbetar så framgångsrikt tillsammans med sina vänorter.

Efter borgmästarens tal var det dags för många andra långa tal. Och efter det var det lite festligheter på scenen och runt omkring.

Då var det dags för oss att på garden party i trädgården vid deras Turist centrum. I trädgården bjöds det på grillbuffé och nya tal och utdelande av diplom och presenter.

Vi delade också ut presenter. Små goodiebags med information om Sölvesborg, praliner från Ritz och en CD-skiva med Malenka. Varje vänort fick en sölvesborgspåse och våra värdar fick en varsin. Det blev mycket uppskattat!

Efter maten och talen, kl 22, var det dags för huvudattraktionen "Magic Malbork". En minst sagt spektakulär show. Det liknar ingenting jag tidigare upplevt. Det var en ljusshow, med akrobater, dans och sång. Det var helt fantastiskt! Showen avslutade med ett enastående fyrverkeri.

Sen var det dags att samlas vid torget igen. Där skulle det bjudas på en "wall concert" jag hade inte riktigt klart för mig vad det innebar men det visade sig att det var ett rockband som firat upp sig själv, med hjälp av säkerhetslinor, på en fasad. Så de stod liksom på fasaden och spelade. Det var ganska häftigt. Men eftersom vi nyss hade sett de allra bästa akrobater och illusionister så var det just då svårt att bli imponerad.

Klockan var långt efter midnatt och festen skulle börja i trädgården där vi varit tidigare på kvällen. Vi kände dock att vi behövde avrunda eftersom vi skulle köra tidigt på morgonen.

Efter en avskedsceremoni gick vi alltså till hotellet efter en lång dag och fick några välbehövliga timmars sömn. Klockan sex på söndagsmorgonen körde vi mot Gdynia igen och efter en hel dags resa till havs var vi tillbaka i Sverige, Karlskrona och slutligen Sölvesborg för min del.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att brygga kaffe.
Efter att jag pussat på barnen förstås.